woensdag 1 maart 2017

March is endometriosis awareness month





Aangezien maart de maand is om endometriose in de kijker te zetten doe ik ook even mee.😉
Ja, Els De Schepper zingt dan nu ook volop het carnavallied: "Kom uit de kast...Kom uit de kast...."
Hierbij....

Endometriose beïnvloedt het leven van vele vrouwen. Ik ben hier één van.

Endometriose is een chronische aandoening die jammer genoeg vaak niet tijdig herkend wordt. Endometriose is vaak alleen vast te stellen via een kijkoperatie. Wanneer endomtriose niet tijdig ontdekt wordt kan dit leiden tot ernstige schade aan verschillende organen zoals baarmoeder, blaas, darmen,...

Bij mij is endometriose vastgesteld in 1998. Er was toen nog niet voldoende kennis hierover en het werd ook niet ernstig genomen. Jammer, want vele zaken hadden misschien wel voorkomen kunnen worden. Reeds 5 zware ingrepen moeten ondergaan. De endometriose heeft toch wel zware schade gebracht aan verschillende organen bij mij zoals verklevingen en vergroeiingen aan baarmoeder, blaas, darmen,.... Mijn endeldarm hebben ze moeten verwijderen omdat deze teveel beschadigd was.
Daarnaast ben ik hierdoor onvruchtbaar geworden en ben ik ongewenst kinderloos.

Nu zoveel jaren later ben ik opnieuw thuis wegens chronische pijn en vermoedelijk terug door vergroeiing van endometriose. We staan opnieuw voor een uitdaging.
En we merken jammer genoeg dat er nog steeds bij veel artsen  te weinig voorkennis is over endometriose.  Alleen een kijkoperatie zal info geven maar door mijn voorgaande operaties en littekenweefsel zal een kijkoperatie vermoedelijk leiden tot een openbuikoperatie. En deze kan opnieuw leiden tot nieuwe littekens die ook last geven... Wikken en wegen maar we willen toch het zekerste voor het onzekerste nemen. Want wat als het inderdaad opnieuw woekert? Dat willen we niet gemist hebben...
Uiteindelijk na consulten bij het UZ gent, een afspraak gemaakt bij het expertise-centrum Leuven. Maar het is met een wachtlijst. Dus we moeten nog eventjes geduld hebben.  Duimen en hopen dat we vlug geholpen worden en dat ik me kan richten op een positief herstel.

Meer info?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Jouw reactie hier: